2°C
Scattered clouds

Straatwerk in Kanaalstraat wordt (eindelijk) aangepakt

De Kanaalstraat en met name het zuidelijke deel wacht al langere tijd op verbetering van het wegdek. Het noordelijk deel is in 2013 opgeknapt. Het zuidelijk deel moest nog ‘even’ wachten. Dat is inmiddels alweer 8 jaar. Gemeente Schagen wil daarom nu haast maken met het opknappen van de hele Kanaalstraat. Wethouder Hans Heddes: “Het heeft iets langer geduurd dan wij gepland hadden. Daarom willen wij nu vaart maken om ook dit deel van de Kanaalstraat goed en veilig te maken.”

Er is een reden voor die lange wachttijd. In het noordelijk deel kwam appartementencomplex Bronckhorst (2013) en daarna is daar de weg verbeterd. Het zuidelijk deel zou aan de beurt komen als daar de woningen zouden zijn opgeknapt. De gemeente sloeg echter aan het bezuinigen, ook het opknappen van wegen en ander openbaar gebied moest even wachten. Nu de woningen zijn opgeknapt en de gemeente een goed meerjaren-beheersplan heeft en een beeldkwaliteitsplan, kan de verbetering van de Kanaalstraat snel beginnen.

Riolering

Als het enige tijd regent, staat de Kanaalstraat onder water. De vele plassen veroorzaken overlast. Niet alleen door de te lang nat zijnde straat, ook omdat autowielen onbedoeld elke wandelaar een straal water bezorgen. De geulen langs de straat zijn diep en de trottoirs niet goed meer. Er zijn meer straten in de gemeente die deze ‘spoorvorming’ hebben. De gemeente heeft alle straten geïnspecteerd. De Kanaalstraat kwam hieruit naar voren en is daarom opgenomen in het meerjarenprogramma. Dus ook de spoorvorming en de trottoirs worden aangepakt.

Straatverlichting

De bewoners van de Kanaalstraat klagen regelmatig over slechte of defecte straatverlichting. De gemeente heeft overal LED verlichting aangebracht. Maar de problemen in de Kanaalstraat waren daarmee niet over. Dit wordt veroorzaakt door storingen onder de grond, in het kabelnet en dat net is in beheer van Liander. De gemeente brengt het probleem onder de aandacht van Liander. Die probeert samen met aannemers de storingen te vinden en te verhelpen. Helaas kan dat proces niet snel en duurt het soms enige tijd voor een probleem verholpen is. Gemeentelijke medewerkers staan in contact met Liander hierover om processen te begeleiden. In de hoop dat het dan sneller aangepakt kan worden. 

Wees sociaal, deel lokaal!

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Voor meer informatie, bezoek onze Facebook pagina!

Heeft u ook een mooi verhaal?

Tip onze journalisten!

Wij vertellen graag uw verhaal. Stuur uw artikel met goede kwaliteit beeldmateriaal op naar: redactie@mediain.nl