0°C

Van natuurkunde in de klas naar boeren in Spanje

Martinusleerlingen in Alora, Spanje
Martinusleerlingen in Alora, Spanje

Vanuit het vak natuurkunde hebben havo 5 leerlingen van het Martinuscollege in Grootebroek intensief gewerkt aan een project over droogte in Spanje. Het harde werken wordt beloond, want van 12 tot 16 september gaat een tweede groep van 10 leerlingen naar Spanje om hun bijdrage te leveren aan oplossingen voor de droogte bij de boeren.

Help de olijfbomen overleven

In Spanje heerst droogte waardoor o.a. de olijfbomen moeite hebben te overleven. Vanuit het vak natuurkunde is hier het project ‘Help de olijfbomen overleven’ uit ontstaan. Aan de hand van verschillende artikelen is in kaart gebracht wat de grote problemen zijn in Spanje i.v.m. de droogte. Cathy Baars, lerares natuurkunde vertelt: “Na theoretisch onderzoek over de grootte van het probleem en de daaruit voortvloeiende eisen voor hun ontwerp hebben de leerlingen in 2,5 week een oplossing gebouwd voor hun probleem. De leerlingen hebben geweldig werk verzet, serieus gewerkt en mooie resultaten behaald. Deze resultaten mogen zij in Álora, Malaga aan boeren die te maken hebben met de droogte presenteren. Daarnaast gaan zij in gesprek met de boeren en gaan ze proberen op kleine schaal ook problemen bij de boeren op te lossen

World Conference of Physics Education

In de voorjaarsvakantie is de eerste groep leerlingen ook naar Spanje geweest. Zij hebben gewerkt aan een drijvende moestuin, opvanger van dauw en een systeem dat de waterzuiveringspompen aanzette als de zon genoeg scheen. Welke problemen de nieuwe groep leerlingen nu voorgeschoteld krijgen is nog onbekend maar de leerlingen zijn goed toegerust om ook hier creatieve oplossingen voor te vinden. Het project “Help de olijfbomen overleven” is gepresenteerd op de World Conference of Physics Education in Krakau en is daar zeer goed ontvangen omdat het bijdraagt aan de bewustwording van de klimaatproblematiek.

Unieke kans

In Spanje bezoeken de leerlingen onder andere waterkrachtcentrales, lokale boeren, de nabijgelegen steden en maken de leerlingen kennis met de lokale cultuur. Een belangrijk onderdeel van de reis is ook het oplossen van kleine automatiseringsproblemen voor lokale bewoners, waarbij de leerlingen in groepen werken. Ook presenteren de leerlingen hun project over droogte in Spanje en delen zij hun oplossingen voor de uitdagingen van de lokale bevolking via filmmateriaal.  “Het is een unieke kans voor leerlingen om hun kennis en vaardigheden in de praktijk te brengen in een internationale omgeving”, aldus Baars.

Wees sociaal, deel lokaal!

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Voor meer informatie, bezoek onze Facebook pagina!

Heeft u ook een mooi verhaal?

Tip onze journalisten!

Wij vertellen graag uw verhaal. Stuur uw artikel met goede kwaliteit beeldmateriaal op naar: redactie@mediain.nl