0°C

Ontmoeten, ontwikkelen, ontzorgen? Ontdek de bibliotheek

Bij de Bibliotheek denk je waarschijnlijk nog steeds vooral aan boeken en boetes voor te laat inleveren. Maar tussen de boekenkasten vind je ook ontspanning aan de leestafel, persoonlijke ontwikkeling in het cursusaanbod en ontzorging bij inloopuren en informatiepunten. De Bibliotheek is er niet alleen voor de boekenwurm, maar voor de hele maatschappij.

Paula Orme en Sebastian van der Linden werken in de bibliotheek en volgen de maatschappelijke ontwikkelingen nauwgezet. “Inspelen op wat er leeft, zo kun je ons werk misschien wel het beste samenvatten. Er zijn allerlei workshops en cursussen: van ‘klik en tik’ (basiscursus computervaardigheden – red.) tot samen lezen, van digitale veiligheid tot domotica (technologie in huis – red.) – er is hier van alles te leren en te doen. We hebben zelfs robots die je zelf moet programmeren om ze iets te laten doen, een manier om de werking van computers beter te begrijpen. Dit draagt allemaal bij aan zelfstandigheid en zelfvertrouwen op de computer, tablet, laptop of waar je ook mee werkt.” 

De bieb als informatiepunt digitale overheid 

Online belastingaangifte. Online aangifte doen. Online een afspraak maken. Vandaag de dag ben je steeds vaker aangewezen op internet om je zaken te regelen. Het voordeel is dat je er niet voor in de rij hoeft te staan en zelfs niet eens voor van de bank hoeft te komen. Maar online is niet voor iedereen even prettig. Wie niet goed met internet overweg kan, heeft in steeds grotere mate een probleem omdat het steeds vaker de enige manier is om in contact te komen of om je formulier in te vullen. De bibliotheek signaleerde de trend en maakte er werk van. Een belangrijke instantie als de overheid is natuurlijk ook te vinden op de digitale snelweg. Dat is niet voor iedereen prettig. “Met de digitalisering verdween de overheid steeds meer uit beeld. Het invullen van digitale formulieren is niet voor iedereen vanzelfsprekend. De overheid gebruikt vaak ambtelijke taal die aan een balie uitgelegd kan worden, maar die op een website veel vraagtekens oproept. En dat kan weer krampachtigheid opleveren: je begrijpt het niet, waar kun je vinden wat je zoekt – kom daar maar eens achter als je ’t alleen uit moet zoeken. Mensen haken af en komen vervolgens (nog dieper) in de problemen doordat ze niet deden wat de overheid van hen verwachtte. De bibliotheek is zich daarin gaan specialiseren. Corona versterkte deze ontwikkeling: de druk op de overheid werd onhoudbaar, er moest iets gebeuren. Daarin vonden de bibliotheek en de overheid elkaar. Met cursussen werden medewerkers wegwijs gemaakt in het woud van informatie. En nu kan iedereen hier terecht met vragen over de overheid. We wijzen de weg in al die loketten zodat je weer verder kunt. We gaan mee tot aan de inlog, want daarna wordt het te privé. Na de inlog is er nog steeds hulp, maar dan tijdens het inloopspreekuur van de Sociaal Raadsvrouw of de Formulierenbrigade.” 

Met digitale hulpvragen kun je terecht bij de balie van de bibliotheek. “Als het nodig is, koppelen we je aan een van onze vrijwilligers voor een-op-een hulp. Welkom!” 

Seniorlab  

Het Seniorlab is de plek waar senioren hun digitale vaardigheden bij kunnen houden. “Het kan gaan om basisvaardigheden voor mensen die nog nooit een computer hebben aangeraakt, maar ook om digitaal burgerschap, voor mensen die er goed mee om kunnen gaan. Het draait om online actief participeren in de breedste zin van het woord: van het invullen van formulieren tot sociale media en online veiligheid. En om het leren werken met programma’s als Word, Excel en Windows. We werken met kleine groepjes van maximaal zes mensen. Daarna kun je naar de vervolgcursus, want we gaan graag voor ontwikkeling. Het vervolg gaat over thema’s waar de cursist graag meer van wil weten, op basis van interesse dus. En dan kun je door naar de robots, zoals de OZO-bots en het technische LEGO.” 

En er is meer. “Er zijn workshops zoals ‘betere foto’s maken met je smartphone’, ‘planten herkennen’, er zijn podcasts te beluisteren enzovoorts. Uit de groepen ontstaan vaak weer nieuwe groepjes die na afloop samen verdergaan. Vaak spreken ze af in de bieb, die hun ontmoetingsplek geworden is. Bij Seniorlab worden deelnemers uitgenodigd om oplossingsgericht te denken en doen ze ook nog eens nieuwe contacten op en blijven ze actief. Wie leuke dingen doet, er wat van opsteekt én nieuwe mensen leert kennen, blijft weg van eenzaamheid. We horen dat regelmatig terug.” 

Plezier 

In de bibliotheek is ook aandacht voor domotica, ook wel bekend als thuistechnologie of slimme apparaten. “Domotica draait om meer veiligheid in huis, zoals bijvoorbeeld sensoren die ’s nachts het licht aanzetten zodra je uit bed stapt om naar de badkamer te gaan. Hiervoor hebben we al het Domoticahuisje waarin allerlei simpele toepassingen zichtbaar zijn. Er wordt gewerkt aan een programma dat bijvoorbeeld mantelzorgers kunnen volgen.” 

In de bibliotheek zijn ook VR-brillen die het mogelijk maken om op reis te gaan vanaf je stoel. “Met een VR-bril ga je bijvoorbeeld op bezoek in het Anne Frankhuis, sta je op een podium naast een artiest of duik je naar de bodem van de oceaan. En er komt een programma in waarmee het mogelijk is om te ervaren wat het betekent als dementie in je hoofd zit.” 
De nadruk bij alle activiteiten ligt op het plezier en het wegnemen van digitale angst. “Het gaat om nieuwe dingen leren op je eigen niveau en tempo. Opzoeken wat je nodig hebt en wat je wilt weten maakt zoiets nog leuk ook, zodat je gemotiveerd blijft om verder te gaan. Plezier, daar draait het om bij de bibliotheek!” 

Dat de bibliotheek een plek ‘voor van alles’ is, zorgt voor een lage drempel: hier kun je voor van alles terecht, zonder een etiket opgeplakt te krijgen. De bibliotheek helpt ook de drempel naar hulpverlenende instanties te verlagen door inloopuren te organiseren en informatie te bieden of de weg te wijzen. 

De bibliotheek is op allerlei manieren te vinden: via Facebook, Instagram, LinkedIn en via  www.westfriesebibliotheek.nl. Welkom!  

Wees sociaal, deel lokaal!

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Voor meer informatie, bezoek onze Facebook pagina!

Heeft u ook een mooi verhaal?

Tip onze journalisten!

Wij vertellen graag uw verhaal. Stuur uw artikel met goede kwaliteit beeldmateriaal op naar: redactie@mediain.nl