Grootebroek – Sinds het uitbreken van de oorlog in Oekraïne zijn op het Martinuscollege in Grootebroek zo’n 40 leerlingen uit Oekraïne ingeschreven, waarvan er nu nog 28 op school zitten. Deze leerlingen zijn de afgelopen 2,5 jaar begeleid door een team van (onder)wijsprofessionals dat onderwijs, begeleiding en buitenschoolse activiteiten verzorgde. Nu is het tijd voor een nieuwe stap en stopt dit ‘Team Oekraïne’.
Doorstromen
Een team van (onderwijs)professionals heeft in de afgelopen 2,5 schooljaar met de beschikbare faciliteiten haar uiterste best gedaan om de kinderen een zodanig onderwijsprogramma aan te bieden, dat zij uiteindelijk vanaf volgend schooljaar kunnen instromen in reguliere lesgroepen op het Martinuscollege, de Praktijkschool of doorstromen naar het mbo of naar begeleid werktrajecten. Daarnaast is er ook veel aandacht besteed aan het sociaal welbevinden. En met succes.
Activiteiten
Coördinator Antoine Reijns vertelt: ‘Er is veel gedaan de afgelopen jaren. Een van de eerste acties was een oproep voor fietsen zodat de kinderen vanuit de opvanglocaties op de fiets naar school konden komen”. Deze actie was het begin van een reeks activiteiten gericht op het bieden van onderwijs, ondersteuning en het leren van de Nederlandse taal.
Maatwerkrooster
Het werken met de groep ging lang niet altijd zonder slag of stoot. Er was sprake van een zeer heterogene groep, afkomstig uit allerlei gebieden in Oekraïne, uit een compleet andere samenlevingscultuur, vanaf kleine dorpsscholen, particuliere en publieke onderwijsinstellingen tot scholen uit grote steden. “Bij veel Oekraïense kinderen heerst een een dubbel gevoel. Blij om in Nederland onderwijs te kunnen krijgen, maar veel van hen voelen ook nog dat zij zich nog steeds moeten inzetten voor alle verplichtingen van het Oekraïense middelbare schoolonderwijs”, aldus Reijns. Ook hierin is voorzien. Voor iedere leerling is een maatwerkrooster gemaakt waarin ook ruimte is voor het schoolwerk voor het onderwijsprogramma in Oekraïne. Sommige leerlingen mochten ook alvast deelnemen aan reguliere lessen.
Verbeteren sociaal welbevinden
Daarnaast was er veel aandacht voor het verbeteren van het sociaal welbevinden van de kinderen. Reijns: “Er zijn schilder- en tekenlessen aangeboden op de maandag- en woensdagmiddagen, verschillende excursies en op vrijdagmiddag namen de kinderen deel aan het Schoolmaatjes Programma. Tussendoor is er in het kooklokaal A203 een aantal keren heerlijk samen gekookt”.
Collega’s, nieuwe Oekraïense collega’s en oud-medewerkers
In de begeleiding is veel ondersteuning gekomen van collega’s en oud-collega’s. “Heel fijn ook dat er Oekraïense collega’s aansloten bij Team Oekraïne”, aldus Reijns. Olga Nagush uit Odessa, zij gaf colleges recht en economie aan de universiteit van Odesse, Tettiana Uhknal uit Horischni Plavni, werkte als psycholoog en ,Anastaciia Novikova uit Kiev is lerares schilderen en tekenen. “Zij maakten de taalbarriere kleiner en hebben ook in de contacten met ouders een grote rol gespeeld”, aldus Reijns.
Nieuwe stap
Na ruim 2 jaar onderwijs op het Martinuscollege gevolgd te hebben, zijn de leerlingen en ook de leden van het Team Oekraïne toe aan een nieuwe stap. 17 leerlingen blijven in reguliere klassen op het Martinuscollege, een van hen doet volgend jaar zelfs eindexamen vwo. Zij blijven wel extra lessen Nederlands volgen. Andere leerlingen gaan naar onder andere de Praktijkschool, het Mediacollege en het Horizon College. Op 2 juli jl. werd de periode van de opvang van leerlingen uit Oekraïne met een BBQ-avond met leerlingen, broertjes, zusjes, ouders en collega’s van het Team Oekraïne afgesloten en werden de certificaten uitgereikt aan de leerlingen die hun profielvak PIE of MVI op het vmbo goed hadden afgesloten.