Op donderdag 6 maart werd op de Gependam in Enkhuizen een nieuw welkomstbord voor cruiseschepen feestelijk onthuld. Met dit bord, in combinatie met een speciale flyer en een plattegrond, wil Enkhuizen cruisepassagiers inspireren om de stad te verkennen en tegelijkertijd de lokale middenstand te ondersteunen.
Feestelijke onthulling
De onthulling werd onder andere bijgewoond door lokale ondernemers, vertegenwoordigers van de gemeente, het Toeristisch Platform Enkhuizen, Stichting Marketing Enkhuizen en de gasten en vrijwilligers van Vakantieschip Prins Willem-Alexander, een van de eerste cruiseschepen die aanlegt in Enkhuizen dit jaar. Annemieke Hageman, directeur bij Stichting Marketing Enkhuizen, heette alle gasten welkom en vertelde hoe de komst van het bord tot stand is gekomen. Deciree Laan, afdelingshoofd van de haven, benadrukte het belang van de cruiseschepen voor de stad. Dit jaar zijn er zelfs tot en met december ligplekken gereserveerd. Jan Gort en Arja Smit van het Vakantieschip kregen de eer om het bord te onthullen en het eerste exemplaar van de flyer in ontvangst te nemen.
Cruisegasten beter welkom heten
Tijdens verschillende toeristische overleggen werd de wens uitgesproken om cruiseschepen en charterschepen uitgebreider te informeren en welkom te heten. Omdat de aankomsttijden van de meer dan 400 riviercruiseschepen en vele charterschepen per jaar vaak onvoorspelbaar waren, bleek een fysiek ontvangstteam niet haalbaar. Daarom werd gekozen voor een combinatie van fysieke en digitale informatievoorziening.
Dankzij de nieuwe informatievoorziening wordt het voor bezoekers eenvoudiger en aantrekkelijker om Enkhuizen te ontdekken en langer in de stad te verblijven. “Lange tijd leefde het gevoel dat cruiseschepen enkel aanlegden zonder dat de stad daar profijt van had,” zegt wethouder Jan Franx. “Met dit initiatief hopen we dat toeristen verder kijken dan de Gependam en de bus en écht kennismaken met alles wat Enkhuizen te bieden heeft.”
Informatie voor bezoekers
Op de kade is een weerbestendig welkomstbord geplaatst. Hier is in vier talen een flyer beschikbaar met acht tips om het echte Enkhuizen te ontdekken. Het project is tot stand gekomen mede door een bijdrage van Stichting Ondernemersfonds Enkhuizen en Toeristisch Platform Enkhuizen en gerealiseerd door Stichting Marketing Enkhuizen. “De toeristen kunnen nu gericht op pad en worden begeleid langs de highlights van Enkhuizen,” voegt Annemieke Hageman toe. “Op deze manier zorgen we ervoor dat zij de stad beter leren kennen en ook de lokale ondernemers hiervan profiteren. We hopen dit jaar op nog meer reuring in de stad!”