0°C

VVV in een nieuw jasje

Nieuwe banners, nieuwe websites en mokken met ‘koppiestaid’ – de VVV is weer helemaal klaar voor het nieuwe seizoen. Er is veel werk verricht voor het zo ver was en dan vooral achter de schermen. Peter Timmermans geeft samen met zijn team richting aan alle vernieuwingen. Eerder vernieuwde hij onder meer de regio VVV In Alkmaar, nu werkt hij aan nog meer bekendheid voor onze mooie Haringstad.

De VVV van Enkhuizen bestaat al ruim honderd jaar. Peter: “De afgelopen jaren is er heel wat veranderd in toerisme. De concurrentie is veel groter geworden: er zijn heel veel leuke plaatsen die zich steeds beter op de kaart zetten. Dat heeft de taken van de VVV een stuk complexer gemaakt. Marketing en promotie werd steeds belangrijker, maar was ook een vak apart in de groeiende concurrentie. En er lagen meer vragen: wat willen we, wie betaalt het, wie kan het doen? Kortom, er was een nieuw plan nodig.”

Anderhalf jaar geleden kreeg Peter de vraag om zijn blik eens op Enkhuizen te richten. “Er gebeurde hier al ontzettend veel: er is aankleding met feestdagen, er is zowel online als fysiek veel gastvrijheid voor toeristen, er is recreatie, de gemeente verstrekt subsidies, er is een toeristisch platform. En dat is mooi, maar het gebeurde via allerlei verschillende kanalen. Die versnippering maakte het steeds lastiger om het publieksgeld te verdelen. De vraag van de gemeente en belanghebbenden was hoe de verschillende partijen samengevoegd konden worden voor een betere samenwerking. Essentieel is om veranderingen met respect voor wat er allemaal al is door te voeren. Enkhuizen Boeit bestaat al meer dan tien jaar, er zijn maar weinig steden die dat hebben. Daar mag Enkhuizen trots op zijn. Er is zelfs een letterlijke boei waar het op staat, dat is toch mooi!”

Luisteren

Die nieuwe samenwerking begon met het voeren van gesprekken. “Veel gesprekken, vooral, want het is belangrijk om alle stemmen te beluisteren. Dat is de manier om een goed plaatje te maken van het geheel. De blauwdruk die daarop maakte, is nu de basis van een nieuwe samenwerking voor de diverse partijen.”

De diverse partijen hadden allemaal afvaardiging in een werkgroep. “Via thema- en informatieavonden hebben we samen de haalbaarheid van de plannen bekeken. Zo kwam er een plan van aanpak, alles met als doel: Enkhuizen nog beter op de kaart zetten, vooral sámen. En zonder ‘overtoerisme’, want ook dat is een vraagstuk dat ook in Enkhuizen een rol speelt. Landelijk is 13% van de economie gelegen in toerisme. In Enkhuizen is dat aandeel veel groter: het draait hier op hoofdlijnen om de zaadbedrijven, de nautische tak en het toerisme. Een groot aandeel in de werkgelegenheid dus, maar toerisme is pas mooi als iedereen er blij van wordt: de toerist, maar zeker ook de inwoners van de stad. Die balans bewaken we met z’n allen en zo versterken we elkaar.”

Fietsen en varen

De focus ligt op toeristen die kort in Enkhuizen verblijven: een dag of een weekend. “Landelijk ligt de kern vaak bij meer en langer verblijven, maar dagjes weg is prima, daar is Enkhuizen heel geschikt voor. Toeristen zijn hier vaak stellen boven de 50 en steeds vaker zien we dat het ook jongere stellen en gezinnen met kinderen zijn. Dat is mooi, want Enkhuizen heeft veel te bieden voor kleinsten. En wat Enkhuizen uniek maakt, is onder andere het compacte centrum. Vanaf de trein, boot, auto of veerdienst ben je zo in het centrum waar je meteen ook alles vindt wat je wilt als toerist. Van historie tot hippe tentjes, van leuke winkeltjes tot evenementen: alles is op loopafstand. Dat is ideaal voor een weekendje weg.”

Achter de schermen is hard gewerkt aan marketing en promotie. “We hebben het internet flink onder de loep genomen en de etalage gevuld met dingen die passen bij onze focus. Zo laden we het begrip Enkhuizen als het ware opnieuw. Niet meer alles in één keer in de schijnwerpers, maar duidelijke keuzes maken zodat de mooie initiatieven veel beter te vinden zijn.” En zo kwam ‘varen en fietsen’ in beeld. “De veerdiensten en het OV werden soms als beperking gezien voor de stad: mensen komen hier, maar vertrekken direct weer. Dat hebben we omgedraaid, want het past prima bij dagjestoeristen. En ze komen ook gewoon weer terug. ”

City marketing

De toeristische promotie gaat niet alleen over toeristen. “City marketing, zoals dat heet, gaat ook over bedrijven en inwoners. Als er evenwicht is in recreatie, werk en wonen heb je het voor elkaar, dan is iedereen gelukkig. Het blijft altijd een kwestie van je oor te luisteren leggen, herijken, positioneren, profileren. Een van de volgende thema’s waar we mee bezig zijn, is stadsprogrammering. Ook hierin zijn veel initiatieven waarvan gaan bekijken of ze mogelijk gebundeld kunnen worden. Nu de poorten weer open mogen, wordt het allemaal eindelijk weer zoals het hoort te zijn. Tegelijk weet niemand hoe dat eruit zal zien, want corona heeft veel veranderd, ook in de denkwijze van de toerist. Komen al die Duitsers weer terug? En zo ja, weer in hetzelfde seizoen of kiezen ze een andere tijd? Dat zullen we in de komende tijd te weten komen. Feit is dat Enkhuizen een prachtige plek is om te vertoeven, daar zal nooit iets aan veranderen! En… de nieuwe Enkhuizen mokken zijn binnenkort in gelimiteerde oplage te koop bij het VVV.

www.visitenkhuizen.nl / www.bezoekenkhuizen.nl

Wees sociaal, deel lokaal!

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Voor meer informatie, bezoek onze Facebook pagina!

Heeft u ook een mooi verhaal?

Tip onze journalisten!

Wij vertellen graag uw verhaal. Stuur uw artikel met goede kwaliteit beeldmateriaal op naar: redactie@mediain.nl