Halloween in de lift: spooktocht en versierde huizen raken ingeburgerd 

Den Haag, 26 oktober 2023

Het Halloweenfeest heeft zijn plek veroverd in Nederland. In veel winkels laat zich dat al weken merken. Hoewel het feest formeel op 31 oktober plaatsvindt, vieren de meesten het om praktische redenen al komend weekend. Dit jaar doet ruim 7% (2022: 6%) van de Nederlanders actief mee aan de Halloween-spooktocht. Dik 5% (2022: 4%) gaat uitsluitend voor het versieren van huis of tuin in Halloween-sferen zonder actief mee te doen. Samen is dat een op acht Nederlanders (2022: 1:10) die aandacht aan het spookfeest besteedt. Ten opzichte van de meting van 2022 is zowel het percentage deelnemers aan de spooktocht als het percentage huisversierders gestegen. Halloween zit het meer traditionele Sint Maarten (11 november) dicht op de hielen als het gaat om populariteit, met opnieuw een lichte voorsprong voor de laatste; 14% tegenover 12%. Gevraagd naar algemene sfeerbeleving wint Halloween overigens wel van Sint Maarten, net als vorig jaar. In opdracht van VBZ, de branchevereniging voor koek, snoep, chocolade, zoutjes en nootjes, hield Peil.nl afgelopen weekend een peiling onder 4.500 respondenten door het hele land. 


Griezelig themasnoep maar ook fruit winnen terrein

Belangrijk onderdeel van Halloween is de spooktocht waarbij kinderen langs de deuren gaan om lekkernijen op te halen. Ondanks de gestegen populariteit van het griezelfeest koopt een in omvang toenemende groep deelnemers minder in vanwege de gestegen supermarktprijzen: 27% tegenover 11% vorig jaar. Dat speelt, misschien niet onverwacht, bijna uitsluitend bij de midden- en lage inkomens en nauwelijks bij de hoge inkomens. Daar staat tegenover dat de midden- en lage inkomens hun huis relatief vaker versieren. De populairste producten om uit te delen betreffen zoet/zuur snoep, drop, koekjes, chocolade en lolly’s. In vrijwel alle gevallen is er een stijging te zien van de voorkeur om een Halloween-variant uit te gaan delen. Een opvallende ontwikkeling is dat fruit, zoals mandarijntjes, en biologische producten, zoals rozijntjes, vaker uitgedeeld lijken te gaan worden (samen 24% dit jaar tegenover 18% vorig jaar). Los van zoetwaren zijn ook chips, popcorn, zoutjes en noten welkome producten om uit te delen en om op te halen bij de spooktocht.

Uit het onderzoek van Peil.nl in opdracht van VBZ blijkt dat huizen in griezelsferen versieren vergeleken met vorig jaar ook meer in trek is: van de Halloween-fans kiest 68% (2022: 64%) ervoor huis of tuin in spookachtige sferen te brengen.

Wees sociaal, deel lokaal!

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Voor meer informatie, bezoek onze Facebook pagina!

Heeft u ook een mooi verhaal?

Tip onze journalisten!

Wij vertellen graag uw verhaal. Stuur uw artikel met goede kwaliteit beeldmateriaal op naar: redactie@mediain.nl